Photoshop i media

Photoshop har länge blivit uppmärksammat i media, inte minst för att programmet har revolutionerat var mans och kvinnas möjligheter att redigera och retuschera bilder. Att företag använder sig av “photoshoppade” bilder exempelvis i sin marknadsföring med modeller är idag ingen nyhet. Med hjälp av Photoshop så kan man göra modeller smalare och mer vältränade samt retuschera bort sådant som födelsemärken och annat oönskat enligt normerna. Även om Photoshop används mycket i samhället och i reklamvärlden så väcker det än idag debatt. Här kommer några exempel på när Photoshop har väckt nyhetsrubrikerna.

Retuscherade idrottsmän

Kvällstidningen Aftonbladet berättade i augusti 2016 om hur tidningen Vogue retuscherade sina modeller inför en kampanj för att stöda idrottstävlingen Paralympics. Modeller photoshoppades för att ge sken av att de saknade armar och ben och bar proteser, vilket är vanligt hos tävlande i Paralympics. Men kampanjen blev mycket kritiserad eftersom det är tveksamt varför tidningen valde att retuschera modeller istället för att fotografera personer med proteser. Enligt Aftonbladets uppgifter angav tidningen Vogue att de var medvetna om risken men gjorde det ändå för den goda sakens skull.

HM slutar att retuschera

HM gick i juli 2018 ut med att de skulle sluta retuschera bristningar och ärr hos sina modeller. Många reagerade positivt och inte minst fick uttalandet stöd hos många kroppspositivister som ville uppmuntra människor att vara nöjda med sina kroppar.

Miley Cyrus hämnas med Photoshop

Världsstjärnan Miley Cyrus tröttnade på ryktena i media om sin påstådda graviditet. För att hämnas på medierna postade hon en bild på sin Twitter med en bild på sig själv med ett ägg photoshoppat på magen. I ägget kan man se en Miley Cyrus retsamt sträcka ut tungan i sin klassiska bildpose.