Photoshop är ett fantastiskt program i att det låter användaren göra precis vad som helst med det bildmaterial
som han eller hon har framför sig. Man kan göra allt från enkla korrigeringar vad gäller ljus och skärpa till fantasifulla montage och kreativa konstverk.
Det går att försköna och att förfula, att ändra proportioner och att skapa något som över huvud taget inte existerar genom att använda de många verktygen och den egna förmågan. Idag är programmet så avancerat att man kan skapa en mytologisk varelse eller en imaginär semesterbild som ser till 100 % verklig ut.
När man har lärt sig grundfunktionerna i Photoshop kan det vara frestande att använda mer vågade och drastiska funktioner eftersom det finns så många möjligheter, men det är här man bör lära sig att hala in remmarna litegrann. Framförallt är ju syftet med bildbehandlingen att framställa en ”produkt” som tjänar sitt syfte så väl som möjligt, oavsett om det handlar om en stor bild över soffan i vardagsrummet eller ett professionellt företagsfoto. Vill man ha en kul eller vacker bild i sin marknadsföring, till exempel en logo eller ett mönster på en snygg och praktisk termosmugg med tryck som man sedan planerar ge till anställda och klienter, är det viktigt att den passar sitt ändamål.
Hitta balansen
Ett vanligt nybörjarmisstag som många begår med Photoshop är att gå för långt i sin bildbehandling. Ett typiskt exempel är semesterbilder som läggs upp i sociala media, där den vackra stranden i Kroatien eller Grekland ser ut som den nyligen utsatts för en kärnkraftsolycka. En vacker naturbild kan behöva lite skärpa, en tillrättad horisont eller en smärre färgförstärkning, men man måste veta när det är nog. Eller ta porträtt eller selfies: visst är det smickrande att sudda ut rynkorna lite grann med det får ju inte se ut som att man håller på att smälta!
Vid andra tillfällen kan det däremot vara berättigat att ta till lite extra. En kul affisch som gör reklam för en fest eller ett event får gärna vara lite överdriven, och en mässa eller konferens kan verka mer attraktiv om man ger bilderna från den en extra färgklick. Däremot bör man aldrig ändra på färgen eller formen på de varor man vill sälja då det kan hamna som ett klagomål på Konsumentverket. Säljer man kläder är det viktigt att man använder Photoshop i korrigerande syfte, så att färgerna på bilden liknar verkligheten så mycket som möjligt.
Förfina eller förolämpa?
Att Photoshoppa människor är ett ganska kontroversiellt ämne då modellen kan känna sig förolämpad om man rättat till dennes utseende. Skådespelaren Kate Winslet stämde till exempel den tidning som förlängde hennes ben då hon ansåg att det var ett försök att ge ett ouppnåeligt ideal åt unga läsare, liksom att säga att hon inte duger som hon är. Däremot kan man rätta till oavsiktliga misstag och obekväma detaljer, som att bruden har en bit spenat mellan tänderna eller att kungen har en cigarett mellan fingrarna.